چگونه براى روزهاى امتحان برنامه ريزى كنيم؟
چكيده:
امتحان را همه ما به خوبى مىشناسيم و با تمام وجود آن را لمس و احساس كردهايم و درباره آن كولهبارى از خاطرات تلخ و شيرين همراه داريم.
با رسيدن فصل امتحانات، گاه بذر نگرانى و دلهره و گاه ترسى پنهان و موهوم شكل مىگيرد. اين مقاله مىكوشد اين ابعاد را بررسى كند و با ارائه پيشنهادهايى، عوامل بازدارنده و اخلالگر را به مرز صفر برساند؛ گرچه صحبت از تمام عناصر و زواياى اين پديده به مجموعهاى از مقالات نياز دارد. با عنايت به ضيق زمان و ضرورت اين فصل، مطالب به اختصار ارائه مىگردد تا ان شاء ا... همه از آن بهره گيرند.
اهمیت برنامه ریزی در فصل امتحان :
در خصوص اهميت برنامه ريزى، محققین مطالب زیادی مطرح نموده اند . چهار فايده اصلى كاربرد برنامه ريزى عبارت است از:
1 - هدفمندى
2 - بركت زمان
3 - كاهش دغدغه
4 - نتايج فراوان
امروزه ضرورت برنامه ريزى، با عنايت به سرعت، اطلاعات، قدرت و تحولات انفجارى موجود، از آفتاب روشنتر است .
اهميت برنامه ريزى آن قدر روشن و بديهى است كه بىنياز از تاكيد به نظر مىرسد. اين اصل در تمام مراحل حيات آدمى و در همه امور جارى او لازم الاجرا است . برخى صاحبنظران معتقدند: ما با برنامهريزى، تمام امكانات خويش را جهت وصول به هدف تعيين شده بسيج مىكنيم و به نوعى هماهنگى مىرسيم . بهترين مثال در اين زمينه فصل امتحانات يا كنكور است.
فصل آزمونها، از محسوسترين زمانها جهت به كارگيرى يك برنامه ريزى منسجم و مجدّانه به شمار مىآيد؛ چون برنامه ريزى روش نظامدار انجام امور است و بدون به كارگيرى آن ، اهداف حاصل نمىگردند . در حالت فقدان برنامه به روزمرگى دچار خواهيم شد و با انجام مطالعات پراكنده انگيزههاى خود را ضعيف مىسازيم كه محصول آن اضطراب و نگرانىها است. به منظور ورود به قلمرو جادويى و شگفتانگيز برنامه ريزى در فصل امتحانات و ارزشيابىها، ابتدا بايد تمام افكار محدود كننده را از خود برانيد و به يك موجود معنوى تبديل شويد؛ موجودى كه در قلمرو درونىاش محدوديتى ندارد . در اين حالت، به سطح جديدى از معرفت درونى مىرسيد كه با شما نجوا مىكند: «من مىتوانم در اين لحظه چنين كارى را به خوبى انجام دهم» .
جالب اين كه با چنين باورى تمام كمكهاى مورد نياز را دريافت خواهيد كرد. اگر بخواهيم ذهن را در جايگاهى قرار دهيم كه معجزه بيافريند، بايد همه چيز را به برنامه و توكّل در آميزيم.
اضطراب امتحان :
واژه اضطراب امتحان كه از تركيب كلمههاى اضطراب (Anxiety) و امتحان (Test) تشكيل شده ، نوعى حالت هيجانى ناخوشايند و مبهم است كه باپريشانى، وحشت، هراس، تپش قلب، تعريق، سردرد و بى قرارى، تكرّر ادرار و تشويش همراه است. آنچه اين حالات را از هراس يا ترس شديد جدا مىكند اين است كه منبع اضطراب معمولاً به طور دقيق شناخته شده نيست ؛ اما در ترس شديد اغلب علت هراس براى ما مشخص است.
علل اضطراب امتحان:
به عقيده صاحبنظران سه دسته عوامل در اضطراب دخالت دارند.
1 - عوامل فردى و شخصيتى
2 - عوامل اجتماعى
3 - عوامل آموزشى
1- عوامل فردى و شخصيتى :
تعدادى از اين عوامل عبارتنداز:
1 – 1- بين اضطراب امتحان و اضطراب عمومى كه يك خصيصه و صفت شخصيتى است و ميزان آن در افراد مختلف متفاوت است، رابطه وجود دارد. يعنى گاه فرد مضطرب علاوه بر شرايط امتحان در شرايط رانندگى و سخنرانى و گفت و گو نيز اضطراب دارد. براى حل اين مشكل موارد زير پيشنهاد مىگردد:
الف) مطالعه و پرسش از خود
ب) تصور سخنرانى خود براى ديگران
ج) نوشيدن آب قبل از سخنرانى و حتى امتحان جهت كاهش تنش
2 – 1- اعتماد به نفس ارزش و اعتبارى درونى است كه يك فرد در زمينههاى مختلف زندگى، تحصيلى، اجتماعى، جسمانى و هوش براى خود قائل است. افرادِ داراىِ اعتماد به نفسِ بالا براى برخورد شايسته با امتحان و مشكلات توانايى زيادى دارند.
3 – 1- هوش و توانايى ذهنى و شناختى در رفتارها، فعاليتها و انديشهها و عواطف تأثير بسيار دارد. ساراسون و همكارانش نشان دادهاند كه بين هوش و اضطراب امتحان رابطه مستقيم وجود دارد. بر اين اساس، افراد با سطوح هوشى مختلف از نظر تجربه اضطراب امتحان متفاوتند؛ يعنى افراد داراى بهره هوشى متوسط، در مقايسه با افراد داراى بهره هوشى بالا و پايين، از اضطراب ناتوان كنندهاى رنج مىبرند. البته اين مسأله با مشاوره قابل تعديل است.
4 – 1- گاهى افرادى كه از اضطراب امتحان رنج مىبرند، افكارى منفى و اغلب غير واقعى از خود دارند ؛ خود را فردى شايسته نمىدانند و به شدّت از شكست مىترسند. اين افراد بايد نقاط مثبت خويش را فهرست كنند و نقاط قوت خويش را پيشرو بگذارند تا بدانند خداوند هيچ موجود بىاستعدادى نيافريده است.
به نظر مىرسد افراد نسبتاً خوش بين - نه خوش خيال - در زندگى و تحصيلات خود موفقيت بيشتر كسب مىكنند. هنگامى كه شخص امتحان مىدهد، داشتن احساس و تفكّرِ مثبت و خوش بينانه مىتواند موجب كاميابىاش شود. در واقع اين اضطراب نيست كه به طور مستقيم به ضعف عملكرد و نمره پايين فرد در آزمون مىانجامد، بلكه سبب اصلى شكست، افكار نامربوطى است كه اضطراب به ارمغان مىآورد.
5 – 1- هر آزمونى آمادگى ويژه مىطلبد. آمادگى براى بعضى از آزمونها به ساعت و براى بعضى به روز است. گاه اضطراب امتحان در عدم توازن زمان تخصيصى ما و زمان لازم براى كسب آمادگى ريشه دارد. هر اندازه ميزان آمادگى پايين باشد، اضطراب شديدتر خواهد بود.
بسيارى از افراد هنگام امتحان و در زمانى كه بايد سراغ كتاب بروند، از آن مىگريزند؛ چون اصولاً انسان از قيد و بند گريزان است. اينان بايد توجه داشته باشند مطالعه درسى قيد و بند نيست، پلكان صعود به بلندىها و رشد است. آدمى معمولاً با وعده گذارى درونى و موكول كردن مطالعه به يك ساعت يا چند ساعت بعد و ترديد در شروع، زمانها را از دست مىدهد و دچار اضطراب فقر زمان مىشود.
6 – 1- برخى از صاحبنظران معتقدند بازدهى و عملكرد ضعيف افراد داراى اضطراب بالا به ميزان زيادى به كيفيت توجه و تمركز آنان در خلال امتحان بستگى دارد. فرد مضطرب، به علت توجه به تشويش و نگرانى خود در هنگام امتحان، به محتواى اصلى امتحان كمتر توجه مىكند و اين مسأله به عملكرد پايين وى مىانجامد.
2- عوامل اجتماعى :
انتظارات و توقعات، چشم و هم چشمىها و تشديد آن توسط مراكز آموزشى و جامعه و خانواده در اين بخش مىگنجد؛ براى نمونه به ذكر چند مورد بسنده مىشود:
2-1- رقابت: مقصود رقابتهاى ناسالم و بيمارى 20 گرايى است كه از جهت روانى پيامد هايى زيانبار دارد.
2-2- انتظار تحميلى: عمدتاً افراد حاشيهاى براى فرد دام گستر مىشوند و آثار و تبعات روانى به بار مىآورند. انتظارهاى تحميلى، دانش آموز و دانشجو را در جلسه امتحان به مرحله قبض روح مىرساند.
3- عوامل آموزشى :
ميزان شيوع اضطراب امتحان در مقطع ابتدايى كمتر از راهنمايى و در راهنمايى عموماً كمتر از دبيرستان است؛ ولى در كنكور به اوج مىرسد. البته اين اضطراب گاه در دانشگاه نيز اوج مىگيرد؛ ولى شايع نيست و در سيستم آموزشى و تفاوتهاى تدريس و آزمون ريشه دارد.
واژهشناسى آموزشى :
امتحان به معناى «آزمودن، آزمون، آزمايش، آزمايش كردن، تجربه، تفحص، تجسس، تفتيش، جستوجو، نگريستن، تأمل كردن و انديشيدن پايان كار و...» است1. امروزه يكى از انگيزههاى مهم مطالعه امتحان است؛ متأسفانه سهم ساعتى ما از مطالعه براى هر ايرانى 2 ساعت است. در بعضى از ملل جهان «ساعت» ملاك مطالعه است؛ براى مثال ژاپنىها با داشتن روزنامهها و مجلات در تيراژ ميليونى و سطح مناسب چاپ، نشر، عرضه و فروش كتاب در صدر جدول ساعات مطالعه قرار دارند و مطالعه را در معناى صحيح آن «يعنى به دقت نگريستن در هر چيز براى واقف شدن به آن» به كار مىبرند.
بعضى صاحب نظران معتقدند: مطالعه يعنى خواندن و باز خواندن يك قطعه، يادداشت برداشتن و مطالب را بررسى كردن و در اهميت لازم قرار دادن.
گروهى ديگر مىگويند: مطالعه و خواندن كتاب يا نوشته، كارى پويا و فعال است و منتج به يادگيرى، ياد سپارى و انتقال مجدد آموختهها مىشود.
البته با فرض هر تعريفى، روش مطالعه متفاوت خواهد بود. مطالعه براى امتحان با همه انواع مطالعات تفاوت دارد و با تعريف آخر متناسبتر مىنمايد.
اصول مطالعه و يادگيرى :
عمدتاً در زمان امتحان، براى بهبود و افزايش يادگيرى، بايد اصول زير رعايت گردد:
1- اصول پيش از شروع مطالعه:
1-1- تعيين هدف و انگيزه
1-2- تعيين مدت لازم
1-3- تعيين مقدار مطالعه
1-4 انتخاب محيط مناسب
1-5. اجتناب از امورى مانند پر بودن معده، اضطرابهاى نابه جا و تخيلات
2- اصول هنگام مطالعه:
2-1- مطالعه فعال و جدى
2-2- حفظ آرامش
2-3- دورى از عوامل اخلالگر مانند جلسات خانوادگى، صداى تلويزيون و راديو و محيط پر سر و صدا و...
2-4- در صورت امكان يادداشت بردارى نكات مهم
2-5- برخورد سؤالى با مطالعه آموختنى
2-6- ترك افكار منفى
2-7- تمركز حواس
2-8- استراحت كردن هنگام مطالعه
هر 45 دقيقه تا يكساعت، استراحت پنج دقيقهاى لازم است.
2-9- علامت گذارى نكات مهم
3- اصول بعد از پايان مطالعه:
3-1- تكرار آموختهها و مرور آنها
3-2- تأكيد بيشتر بر نكات علامت گذارى شده
3-3- در صورت امكان مباحثه
نكات مهم براى بهبود مطالعه :
1- تعيين هدف و انگيزه
داشتن هدف و انگيزه از عوامل مهم روند يادگيرى است. وقتى با مطالب درسى هدفمند برخورد مىكنيم، به آرامش روانى و مرزهاى قدرت يادگيرى مىرسيم. داشتن هدف، ترسيدن از كمبودها را كاهش مىدهد؛ زيرا ترسيدن از كمبودها موجب مىشود نتوانيم به اين موضوع پى ببريم كه هم اكنون به اندازه كافى ارزشمنديم و توانايى فوق العاده داريم.
2- تعيين مدت زمان مطالعه
معمولاً 24 ساعت شبانه روز را به 3 قسمت صبح تا ظهر، ظهر تا شب و شب تا صبح تقسيم بندى مىكنند. اگر در شبانه روز 8 ساعت را براى مطالعه در نظر بگيريم - يعنى 13 زمان را لحاظ كنيم - 23 (16 ساعت) به استراحت و كارهاى جنبى و تغذيه اختصاص مىيابد. چنانچه 8 ساعت احيا شده را در طول روز به تناسب كار و مشغله تقسيم كنيم، در طول هفته شاهد 56 ساعت وقت مفيد با رعايت روزانه 16 ساعت وقت آزاد خواهيم بود كه جمعاً در طول هفته 112 ساعت وقت آزاد مىشود.
از زاويه ديگر كه بنگريم، به زعم اغلب صاحب نظران فنون يادگيرى، آدمى بايد مهارت يادگيرى خود را به صورت منفصل تقسيم كند؛ يعنى اگر قرار است سه ساعت به طور مستمر مطالعه كند، حتماً بين هر ساعت استراحت داشته باشد تا دچار تراكم مطالب و فلات يادگيرى نشود.
در مسأله ارتباط زمان و مباحث مورد مطالعه، نكته حائز اهميت اين است كه انسان، مطالب عميق و استدلالى، مانند رياضى و آمار را در اوايل روز بهتر ياد مىگيرد؛ مطالب نظرى، مانند فلسفه و زيستشناسى و منطق را بعد از ظهر بهتر مىآموزد؛ مطالب ذوقى، زبان، قواعد دستورى و نظرى صرف، مانند ادبيات فارسى، زبان انگليسى و تاريخ را شب بهتر ياد مىگيرد.
3- محيط مناسب
رعايت عوامل محيطى زير براى مطالعه قابل عنايت است:
3-1- پر بودن معده ميزان يادگيرى و انگيزه مطالعه را كاهش مىدهد.
3-2- در اثر مطالعه، قند خون كاهش مىيابد. بدين سبب، اصطلاحاً گفته مىشود افراد شيرينى خور مىشوند. بهتر است از تنقلات طبيعى، از جمله كشمش كه اثرى عجيب بر حافظه دارد، استفاده شود.
3-3- تا حد ممكن مواد نشاستهاى مصرف نشود.
3-4- مصرف لبنيات خصوصاً ماست و دوغ موجب خواب آلودگى مىگردد و لازم است ميزان مصرفشان كاهش يابد.
3-5- گرسنگى زياد نيز يادگيرى را مختل مىكند.
4- مطالعه فعال و جدى
در مطالعه فعال، آدمى آماده پذيرش الفباى يادگيرى و اصول و قواعد علمى است. لوازم اين نوع مطالعه عبارت است از:
4-1- آغاز مطالعه با دقت و اصطلاحاً آرام و بدون شتاب
4-2- در صورت امكان صفحات نخست 2 بار خوانده شوند تا ذهن آمادگى لازم را پيدا كند. (اصطلاحاً نرمش ذهنى)
4-3- دورى از تعارفات و جديت درباره زمان تخصيص يافته به مطالعه
4-4- انجام چند تمرين تمركز كه در پيش شماره 4 پرسمان، در مقاله تكثير زمان، به آن اشاره شده است.
تا حد امكان بايد در حفظ آرامش كوشيد. انسان، زمان مطالعه يا تمركز، حساستر مىشود و زودرنجى به سراغش مىآيد. بهتر است خود را براى اين شرايط آماده سازد و در ضمن از عوامل اخلالگر محيطى بپرهيزد؛ خصوصاً برنامههاى پايانناپذير بزرگترين قاتل زمان يعنى تلويزيون كه امروزه از صحنههاى خشن آكنده است. تحقيقات اخير نشان مىدهد هر تصوير تلويزيون برابر 1000 كلمه بر روان آدمى تأثير مىگذارد و اِشتغال ذهنى مىآورد. جالب است بدانيد كه مراد از تصوير در اينجا فريم است - در هر ثانيه 16 تا 24 فريم از برابر ديدگان ما مىگذرد؛ يعنى با احتساب 24 فريم مسلسل، ما در هر ثانيه تحت تأثير 24000 كلمه القايى قرار مىگيريم - امروزه متأسفانه اغراض و اهداف خاصى نيز در عقبه خاكريز سريالها و فيلمها وجود دارد. يك شركت امريكايى به سازندگان سريالهاى تلويزيونى و فيلمهاى سينمايى مبلغ بسيار كلانى پرداخت تا وسط تصاوير، در كل، يك ثانيه از فيلم - در لحظات مختلف فيلم، فريمهاى پانزدهم و شانزدهمِ ثانيههاى مختلف - را به تبليغ مشروبات و لوازم خانگىاش اختصاص دهند. صاحب استوديوى سازنده فيلم در اعتراض به ناكارآمد بودن اين روش به صاحب كارخانه مىنويسد: «2 فريم از 24 فريم يك ثانيه هنگام تماشاى فيلم و سريال ديده نمىشود.» صاحب كارخانه اعلام مىدارد: «ما نمىخواهيم ديده شوند؛ بلكه مىخواهيم در ضمير ناخودگاه افراد حك شود و افراد ناخودآگاه به سمت آن محصول كشيده شوند.» در شوروى نيز پيش از فروپاشى، وسط ثانيههاى فيلمهاى سينمايى و سريالها فريم هايى از عكس و شعارهاى حكومتى قرار مىدادند. سينما روندگان وقتى فيلم سينمايى را مشاهده مىكردند، بعد از خروج از سينما، متعجبانه از يكديگر مىپرسيدند: نمىدانيم چرا تصاوير فلان سياستمدار يا فلان محصول يا فلان شعار به ذهن ما متبادر مىشود؟3 اين مثالها نمونه پنهان تاثيرهاى رسانههاى تصويرى است. البته تأثيرات مستقيم و القائات تصويرى آشكار رسانهها به توضيح نياز ندارد و رهاورد آن - همان طور كه قبلاً اشاره گرديد - صرع تصويرى است.
نكات كاربردى براى امتحان :
به كار بستن نكات زير در بهينه سازى آزمونهاى درسى و دانشگاهى و آزمونهاى ورودى مفيد مىنمايد:
1- مطالعه در طول ترم تحصيلى (نه به قصد امتحان) فقط مرور مطالب، حافظه را براى پذيرش مطالعات بعدى آماده مىسازد.
2- چنانچه انسان هر روز بعد از پايان درس و مراجعه به منزل يا خوابگاه در حد نيم ساعت يا بيشتر، درسِ ارائه شده را مرور كند، پايدارى مطالب از حافظه كوتاه مدت به بلند مدت و ميان مدت خواهد چرخيد.
3- بهترين را آماده سازى در شب قبل از امتحان، مرور و تكرار الگوهاى سازماندهى شده است.
4- در طول مطالعه، حافظه تصويرى (چشمى) را فعال كنيد. كدگذارى، رمزگذارى، علامتگذارى و واژه سازى از روشهاى خوب به شمار مىآيند؛ براى مثال براى يادگيرى دورههاى پادشاهى قبل از اسلام در ايران كلمه «مهسا» با تكرار دو حرف آخر (مهساسا) يعنى مادها، هخامنشينان، سلوكيان، اشكانيان، ساسانيان و اسلام، مناسب است.
5- فراموش نكنيد معمولاً 24 ساعت مانده به موعد امتحان، بيشترين يادگيرىها صورت مىگيرد. بنابراين، از دغدغهها، اضطرابها، كارهاى غير لازم، دخالتها، مشغوليات كاذب، رسانهها، مجلات و... دورى كنيد.
6- در بعضى از دروس، حريف تمرينى (هماورد علمى) بسيار مناسب است؛ يعنى با يك همكلاسى كه از لحاظ روحى و درسى به هم نزديك هستيد، مطالعه را به صورت مباحثه داشته باشيد.
7- نيم ساعت قبل از برگزارى امتحان از بحث و مطالعه بپرهيزيد. جاى خلوتى بيابيد و تأمل كنيد.
8. حتماً از تجارب بعضى از دوستانتان در مطالعه استفاده كنيد.
9- حتىالامكان جلسه امتحان را با يك ذكر آرام بخش شروع كنيد. دعا آرامش است و كلاً ياد خدا آرامش بخش دلها است؛ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ.
10- گروهى عادت دارند وقتى برگه امتحان را به دست مىگيرند، نوشتن پاسخ را آغاز مىكنند. گروهى نيز اول محتاطانه به پرسشها مىنگرند و بعد جواب مىدهند. در اين زمينه به نكات زير توجه فرماييد:
الف) ثابت شده است اگر تمام پرسشها را با تأمل و در آغاز بخوانيد بهتر است. چون حافظه جستوجوگر (Researcher Memory) به كار مىافتد و كم كم جوابها را مىچيند.
ب) سعى كنيد اول به سؤالهاى ساده و آسان يا پرسشهايى كه بر آنها تسلط داريد، جواب دهيد؛ زيرا هم انگيزه شما را براى پاسخ به ديگر سؤالها بالا مىبرد و هم فرصتى به حافظه مىدهد تا پاسخ پرسشهاى ديگر را جستوجو كند. سپس سؤالات متوسط را جواب دهيد و در نهايت به پرسشهاى مشكل و پيچيده روى آوريد.
11- حتىالامكان از ترك سريع جلسه امتحان خوددارى كنيد. توجه داشته باشيد كه زمان تعيين شده جهت پاسخ به سؤالات، حساب شده است. حتى اگر سرعت پاسخ دهى شما بالا است و فرصت امتحان از مدت زمان لازم براى شما بيشتر است، سعى كنيد سؤالات و جوابهاى خود را دوره كنيد تا به اين نكته شگفتانگيز برسيد كه «بسيارى از جوابها به اصلاح و تكميل و تغيير نياز دارند».
12- بكوشيد در جلسه امتحان، با ورقه و حافظه خود و دستى كه به قلم تكيه زده و صفحه را در مىنوردد، ارتباط مثلثى برقرار سازيد و از پراكندگى حواس و مشغوليت ذهن و گرداندن چشم به اطراف خوددارى كنيد؛ تا اضطرابِ شما كاهش يابد.
13- باز نگرى پاسخها بعد از پايان پاسخگويى بسيار مهم است؛ زيرا گاه پيش آمده است كه افراد حتى پاسخ يك سؤال را ننوشتهاند يا به دستورالعمل برگهها توجه نكرده و با پاسخ به پرسشهاى اختيارى، نمره منفى گرفتهاند.
14- گاه مطالب را خوب مطالعه كردهايم. اما متن سؤال كمى مبهم است. سعى كنيد سؤال را بفهميد و دچار قضاوت زود هنگام نشويد. زيرا «فهم پرسش، نصف جواب است.»
15- تنظيم وقت در جلسه امتحان بسيار مهم است. با حفظ آرامش، زمان بالاى ورقه را با تعداد و محتواى سؤالات تطبيق و تنظيم كنيد. اين كار در پرسشهاى تستى از سؤالهاى با پاسخ تشريحى راحتتر مىنمايد.
16- تمركز و خوش خطى يكى از عوامل كاهنده اضطراب و ايجاد كننده آرامش است.
نكته طلايى :
نبايد فراموش كنيم كه اندكى اضطراب براى زندگى ضرورت دارد. اضطراب درجهاى از رنج است و ما بايد شاهد رنج باشيم نه مالك آن. گاه اضطراب در جلسه امتحان حالتى به همراه مىآورد كه بسيار مهم است؛ يعنى مطالعه درس خوب انجام گرفته و اضطراب شديد نيست ؛ اما به محض مواجهه با برگه امتحان احساس مىكنيم 70 درصد جوابها به خاطرمان نمىآيد؛ اين حالت موقتى است. بارها شده است كه جواب پرسشهاى اول و دوم به خاطرمان نمىآيد؛ ولى وقتى به سؤال سوم مىپردازيم، متوجه مىشويم پاسخ سؤالهاى پيشين را به خاطر آوردهايم. متأسفانه بعضى افراد به بُعد جستوجوگرى حافظه اشراف ندارند؛ سريع از جلسه امتحان خارج مىشوند و بعد از دقايقى تأسف مىخورند.
نکاتی کلی برای اینکه بهتر درس بخوانیم، بهتر یاد بگیریم، بهتر معلوماتمان را ارائه کنیم، و بهتر نمره بگیریم!
کلیات :
· برای بسیاری از دانشجویان، دانشجو بودن اولین تجربه زندگی مستقل و دور از خانه است. این به تنهایی شاید بیشتر از تحصیلات شما ارزش داشته باشد. زیرا پرورش واقعی شما از همینجا شروع میشود.
· زندگی دانشجویی میتواند موجد فشارهای روحی باشد. قبول کنید که این فشارهای روحی در زندگی حالتی طبیعی است. در این طور مواقع با دوستان خود صحبت کنید و از آنها دوری نجویید. مطمئن باشید در کمک به روی هر کسی که تحت فشار روحی است، باز میباشد.
· چهار شرط یادگیری موفقیتآمیز و لذتبخش، که لازم است در خود آنها را ایجاد و نسبت به آنها آگاهی داشته باشید، عبارتند از:
۱- تمایل به یادگیری: انگیزه و هدف
۲ - یادگیری با انجام فعالیت: تمرین، اشتباه کردن، تصحیح خطا
۳ - بازخورد از طرف دیگران
۴ - درک کردن: اندیشیدن و درک آنچه آموخته شده است.
· مهارتهای مدیریت زمان را یاد بگیرید و آنها را به کار بندید.
· برای مطالعه و انجام تکالیف، مهلتی را برای خود تعیین کنید. همچنین فرصتهایی برای اتفاقات پیشبینی نشده در نظر بگیرید.
· درباره تجربههای ناموفق یادگیری خود فکر کنید و درباره آنچه باعث شده است تجربه ناموفق یادگیری پیش بیاید چند سطر بنویسید.
کتاب و مطالعه :
· مهمترین صفحات هر کتاب، ”فهرست“ و ”راهنمای موضوعی“ است. استفاده موثر از این دو قسمت را فرابگیرید.
· مطالعه فعال همواره با قلم همراه است. از نوشتن داخل کتاب نترسید. کتابتان را خودتان شخصی کنید و آن را برای خودتان بنویسید. با کمک مداد یا ماژیکهای رنگی یا هر وسیله دیگر، تصویری منحصر به فرد از صفحات کتاب ایجاد و در ذهنخود نگه دارید. فقط دقت کنید این کار را با کتابهای کتابخانه و امانتی انجام ندهید!
· برای هر مطلبی که مطالعه میکنید یا یاد میگیرید، یکی از این جملات را در نظر بگیرید:
· کاملا درک کردهام.
· کم و بیش درک کردهام.
· هنوز درک نکردهام.
· استفاده از کتابخانه و منابع آن را به خوبی یاد بگیرید. مهارت ”اطلاعات یابی“ در کتابخانه را با تمرین در خود پرورش دهید.
· در کتابخانه از چشمان خود به خوبی استفاده کنید. وقتی از یک کتاب چند جلد کتاب در کتابخانه یا فهرست موضوعی کتابها موجود است، به این معنی است که آن کتاب از کتابی که تنها یک جلد از آن در کتابخانه دیده میشود، با اهمیتتر است. همچنین کتابهایی که بارها تجدید چاپ شدهاند نیز احتمالا مفیدتر بودهاند. نهایتا اینکه کتابهایی که از بس خوانده شدهاند، کهنه و فرسوده شدهاند نیز باید کتابهای خوبی باشند و احتمالا از کتابهایی که تا حالا کسی آنها را به امانت نگرفته مفیدتر هستند.
قبل از هر جلسه :
· قبل از برگزاری هر جلسه درس، از مطالبی که قرار است یاد بگیرید آگاه باشید و حتما در مورد آن پیشمطالعه کنید.
· سوالات و تمرینات آخر فصلی که قرار است مطالعه شود را بررسی کنید و تا حد ممکن سعی کنید ببینید آیا میتوانید آنها را حل کنید.
· قبل از شروع درس به این سوال پاسخ دهید: «تا کنون درباره این موضوع چه یاد گرفتهام؟»
· سعی کنید با پیش مطالعه، سوالاتی برای خود طرح کنید و در طول کلاس در یافتن پاسخهایی برای آنها باشید.
در طول هر جلسه :
· بدانید و سعی کنید کشف کنید که مدرس پس از آموزش هر مطلبی چه انتظاری از شما دارد. هدفهای یادگیری هر مطلبی را مشخص کنید و بدانید چرا باید چیزهای خاصی را بیاموزید.
· اگر یادداشت برداری میکنید، رونویسی نکنید. ایدهها و مفاهیم را در ذهنتان پردازش کنید و با زبان و کلمات خودتان یادداشت کنید.
· در مصرف کاغذ صرفهجویی نکنید!! صفحات را به طور کامل پر نکنید. فضای خالی کافی در صفحات باقی بگذارید تا بعدا بتوانید در آن قسمتها یادداشتهای بیشتری اضافه کنید.
· در هنگام یادداشت برداری با استفاده از اندازههای متفاوت خط، رنگ، یا هر تکنیک دیگر، به فراخور مطلب، تفاوتهای بصری ایجاد کنید. سعی کنید گوشت و استخوان به راحتی از هم قابل تشخیص باشند.
· در حین یادداشت برداری، سوالات و نظرات خود را حتما بنویسید. بسیاری از سوالاتی که به ذهنتان میآید اگر یادداشت نشوند، بعد از مدتی از ذهنتان پاک میشود، بیآنکه جوابی برایش پیدا کرده باشید.
پس از هر جلسه :
· با یادداشتها و کتاب خود کاری انجام دهید. آنها را در قفسه به حال خود رها نکنید.
· مطالبی را که آموختهاید مرور کنید. یادداشتهای خود را با چند نفر دیگر از همکلاسیهایتان رد و بدل کنید و درباره مطالب درسی با هم بحث کنید.
· خلاصه مطالب را تهیه کنید. همینطور «برگ تقلب» خود را با مطالب آخرین جلسه درس تکمیل و بهروز کنید.
· برای موضوعات که یاد گرفتهاید، ”نقشه ذهنی بصری“ یا ”درخت یادگیری“ یا هر ابزار دیگری که دانستههای شما را به صورت بصری و گرافیکی نشان میدهد، طرح کنید.
· تکالیف سنگین را به چند بخش کوچک تقسیم کنید، برای هر یک مهلتی تعیین، و هر قسمت را در زمان خود انجام دهید.
· به خاطر داشته باشید «همکاری و مشارکت» با «تقلب» فرق دارد. گروههایی تشکیل دهید و در حل مسالهها و تکالیف با هم همفکری کنید و به صورت گروهی مطالعه کنید و به همدیگر کمک کنید. به این ترتیب با سرعتی باورنکردنی بر ضعفهای خود فائق میآیید. ضمنا به خاطر داشته باشید که توضیح دادن یک موضوع برای یک نفر دیگر، به یادگیری شما کمک بسیار زیادی میکند. به خاطر بسپارید که، اما نهایتا هر نفر به تنهایی تکالیفش را به انجام برساند.
· یاد بگیرید که چگونه دوری فیزیکی از یکدیگر را با کمک ارتباطات الکترونیک جبران کنید. مثل استفاده از پست الکترونیک یا گروههای ارتباطی و میزگردهای الکترونیکی در اینترنت.
· بسیار دقت کنید که در گروههای مطالعاتی هرگز کسی را ”خیط و ضایع نکنید“، و از ”نژاد پرستی“، ”قوم پرستی“ و ”جنسیت باوری“ به شدت دوری کنید. لازم است که همگی به هم احترام بگذارند و حقوق همدیگر را رعایت کنند.
غیبت :
· طبق مقررات هر دانشجو میتواند تا 3 جلسه غیبت داشته باشد. و در بسیاری از موقعیتها، غیبت از اختیار دانشجو خارج است؛ مثل بیماری، مشکلات شخصی، دوری از خانواده و...
· بعد از غیبت سعی کنید با کمک کتاب درسی، و یادداشت همکلاسیهایتان بلافاصله و به سرعت مطالب جلسه از دست رفته را فرا بگیرید و از قافله درس عقب نمانید. از دوستان خود به عنوان مدرس و منبع استفاده کنید.
· کمک به دوستان غایب توسط دیگر همکلاسیها، یکی از راههای خودآموزی است. پس هر دو نفر سود میبرند. به دوستان غایب خود حتما کمک کنید.
· سعی کنید سوالاتی را که برایتان در مورد مطالب آن جلسه غایب ایجاد میشود، از گروه مطالعاتی و از دیگر همکلاسیها بپرسید و به جواب برسید. اگر موفق نشدید، حتما سوال و مشکل خود را به طور مشخص و واضح، بر روی کاغذ مکتوب کرده و با استاد خود در میان بگذارید.
· اگر امکان یادگیری سریع مطالب از دست رفته وجود ندارد، سعی کنید خود را با درسی که ادامه دارد تطبیق دهید و سعی نکنید تمام وقت خود را فقط برای به دستآوردن چیزهای از دست رفته صرف کنید، زیرا این کار باعث دورماندن از اصل موضوعات درسی میشود. موضوعات درسی را دنبال کنید و کمکم موضوعات از دست رفته را یاد بگیرید.
پروژهها: گزارش، مقاله، و سمینار
در بسیاری از دورههای تحصیلی، دانشجویان پروژه یا تحقیقی انجام میدهند که گزارش و ارائه آن، قسمتی از نمره آنان را تشکیل میدهد. انجام پروژه مقدار زیادی از وقت دانشجویان را میگیرد، اما با صرف کمی وقت و یافتن راههایی برای انجام بهتر کار و ارائه بهتر گزارش نهایی، میتوان نتایج به مراتب بهتری کسب کرد.
· برای تهیه گزارش، هرچه زودتر اقدام کنید. مثلا بعد از کارهای عملی یا پس از بازدید، وقتی که مطلب هنوز در ذهنتان تازه و نو است و جزئیات آن را به خاطر دارید، تهیه گزارش و نوشتن آن بسیار سادهتر است.
· یکی از خطرات به تعویق انداختن مکتوب کردن پروژه و نگارش آن، تلنبار شدن آن است. در نتیجه زمانی که باید به مرور درسها برای امتحان بپردازید، مجبور میشوید به گزارش خود بپردازید و با آن درگیر شوید.
· استفاده از نرمافزارهای رایانه ای، مثل نرمافزار Word کار شما را بسیار راحت میکند. شما به راحتی میتوانید بررسیهای متعدد و غلطگیری متن را بسیار سریع انجام دهید و نهایتا در وقت صرفهجویی میکنید. سعی کنید حتما تایپ کردن 10 انگشتی را نیز فرا بگیرید.
· قبل از هر کاری، طرحی مکتوب برای کاری که میخواهید انجام دهید آماده کنید. سپس مدتی روی طرح خود فکر کنید و آن را نهایی کنید. این طرح پیشنویس باید شامل برنامه زمانی نیز بشود.
· هدف کلی پروژه خود را در طرح اولیه مشخص کنید. این هدف به سوال «چرا» پاسخ میدهد.
· برای رسیدن به هدف کلی، مسیر خود را در طرح مکتوب به چند گام کوچکتر تقسیم کنید که هر یک از این گامها خود یک هدف جزئی به حساب میآیند. سپس از خود بپرسید «این هدف چگونه به نتیجه میرسد؟» و راه خود را مشخص کنید.
· انتخاب یک ”عنوان“ مناسب بسیار اهمیت دارد. سعی کنید عنوان تا حد ممکن کوتاه و در عین حال گویا باشد.
· ”خلاصه“ یا ”چکیده“ از قسمتهای حائز اهمیت نوشته شما است. این قسمت را پس از اینکه کار نگارش تمام شد، بنویسید. به این ترتیب مطمئن خواهید شد که قول و وعدههای داده شده در ابتدای نوشته، دستیافتنی خواهند بود.
· در ابتدای نوشته، ”هدف“ خود را بهطور شفاف و دقیق مشخص کنید.
· ”مقدمه“ خوب، بسیار با اهمیت است. پاراگرافهای اول و دوم انتظارات خواننده را از گزارش یا مقاله مشخص میکند.
· هر فکر یا ایده منحصر به فرد باید در یک پاراگراف از نوشته مطرح شود. از این رو نوشته خود را به پاراگرافهای منطقی تقسیم کنید تا استدلال شما قابل درک باشد.
· بسیاری از کارشناسان و اکثر مردم با نگاهی اجمالی مطالعه میکنند. از این رو اولین و آخرین جمله هر پاراگراف باید طوری باشد که مفهوم را منتقل کند.
· یک ”نتیجهگیری“ خوب در انتهای نوشته بسیار اهمیت دارد. بسیاری هنگام ارزیابی آخرین قسمتی که میخوانند بخش نتیجهگیری است و بر اساس آن نمره میدهند. از این رو هرچه بخش نتیجهگیری کاملتر و جامعتر باشد، نمره بهتری به آن تعلق میگیرد. در بخش نتیجهگیری قاطعانه به سوال اساسی مقاله بپردازید.
· حتی اگر نتایج در چکیده هم آمده باشد، باید در نتیجهگیری پایانی گزارش منعکس شود. این قسمت باید بیانگر اهدافی باشد که در ابتدای نوشته معرفی شدهاند.
· ”پیوست“ها باید با دقت در انتهای نوشته قرار گیرند.
· روش صحیح ارجاع به ”منابع و مراجع“ را به درستی یاد بگیرید و به کار بندید.
· نوشته نهایی خود را قبل از تحویل، چند روزی به حال خود رها کنید تا ”بیات“ شود. سپس آن را یک مرتبه دیگر مطالعه کنید و در صورتی که در این موقع مناسب تشخیص دادید، تحویل دهید. و در صورت لزوم به رفع عیوبی که تا این موقع از نظرتان پنهان مانده بوده، اقدام کنید.
· در صورتی که از ارائه سمینار خجالت میکشید، در موقعیتهای آرام و بدون فشار روانی درباره موضوع سمینار با همکلاسها و دوستان خود صحبت کنید و سمینار را به صورت غیر رسمی برگزار و تمرین کنید.
آمادگی برای امتحانات :
· دوره کردن درس را خیلی زود، یعنی به محض اینکه مطلبی برای دوره کردن وجود داشته باشد، شروع کنید. به خاطر داشته باشید که اگر هیچ عامل تهدیدکنندهای ناشی از امتحان قریبالوقوع وجود نداشته باشد، دوره کردن لذتبخشتر است.
· ”مطالعه انفعالی“ خطرناک است. به این معنی که چندبار خواندن مطلبی بدون آنکه قادر به استفاده از آن باشید، بیفایده است. دوره کردن زمانی سودمند است که با فعالیتی نوشتنی یا پاسخگویی به سوالات و حل مساله همراه باشد.
· خلاصهای از دانستههای خود را تهیه کنید. خلاصهنویسی سبب میشود که موضوعات درسی را بتوانید دستهبندی کنید و بهتر به خاطر بسپارید.
· اوراق امتحانی، تکالیف، یادداشتها و... را در طول دوره به نحو مناسبی دستهبندی و نگهداری کنید. (دست یافتن به آنها در اواخر دوره کاری بیهوده و هراسآور است.)
· مطالعات موردی، مثالهای به کار رفته و مسالههایی که در جلسات درس مطرح میشوند، ممکن است الگویی برای جلسات امتحان هم باشند.
· نسبت به بازخوردی که از انجام تکالیف کلاسی، امتحانات میاندورهای و فعالیتهای کلاسی دریافت میکنید، هوشیار باشید.
· راه و روشهایی برای خود-ارزیابی بیابید. و به طور پیوسته خود را پایش کنید.
· در خود-ارزیابی متوجه باشید که «ارادت زیادی به خودتان نداشته باشید!» و کار خود را بیش از ارزش واقعی آن درجهبندی نکنید. سعی کنید در خود-ارزیابی کار خود را سختتر از مدرس ارزیابی کنید.
· با معیارهای ارزیابی و نمرهدهی امتحانات آشنا شوید و آنها را تمرین و رعایت کنید.
امتحانات شفاهی :
· امتحانات شفاهی جلسه پرسش و پاسخی است که سولات آن را بیشتر سوالات کوتاه تشکیل میدهد.
· در امتحانات شفاهی مراقب ”پرت و پلا“ گفتن باشید. در صورتی که پاسخ بیربطی ابداع کنید، معمولا سوالات بعدی سختتر میشود.
امتحانات کتبی :
· مقداری اضطراب و فشار روحی عملا سلامتبخش است. زیرا در اثر فشار روحی سطح آدرنالین خون بالا میرود و عملکرد انسان بهبود مییابد. پس چندان نگران اضطراب امتحان نباشید و از آن به بهترین نحو استفاده کنید.
· امتحانات فقط توانایی پاسخ به سوالات را اندازهگیری میکنند. این مانند هر مهارت دیگری با تمرین بهبود مییابد.
· مدیریت زمان در امتحانات بسیار اهمیت دارد. در امتحانات علاوه بر دانش و دانستههای دانشجویان، مدیریت زمان آنان نیز مورد ارزیابی قرار میگیرد.
· قبل از پاسخگویی به هر سوال، آن را چندین بار بخوانید. هر چند دقیقه یکبار از خود بپرسید «آیا به سوالات آنطور که از من خواسته شده پاسخ میدهم؟»
· اگر در سوالی با مشکلی روبهرو شدید، سوال بعدی را بخوانید. دقت کنید که آنچه اهمیت دارد نمره آوردن از کل ورقه امتحانی است، نه نمره آوردن از یک سوال.
· تمیزی و پاکیزگی و رعایت نظم و ترتیب در نگارش پاسخها، بدون شک اثر خوبی بر ذهن تصحیحکنند اوراق شما میگذارد و منجر به کسب نمره بهتری میشود. سعی کنید پاسخنامه شما ظاهری منزه و منظم داشته باشد و چشمنواز باشد.
· ممتحنان هم انسان هستند. آنها دوست دارند به شما نمره خوبی بدهند و فقط به دنبال اشتباهات شما نیستند. اما بهترین نمره را به پاسخهای مشخص و کامل میدهند.
· در انتهای جلسه امتحان پاسخهای خود را مرور کنید. مطالعه دقیق و دوباره ورق امتحانی میتواند
نظرات شما عزیزان: